środa, 15 lutego 2012

Baklava

Baklava, baklawa, bakława za tymi nazwami kryje się bardzo słodkie i lepkie, bogate w orzechy ciasto, które pochodzi z kuchni tureckiej, spotykane również w kuchni ormiańskiej, bałkańskiej i bułgarskiej.
Ciasto filo przełożone nadzieniem z orzechów, cukru i cynamonu, zalane słodkim syropem na bazie cukru i miodu z dodatkiem soku z cytryny.
Przepisów na baklavę jest wiele, a poniżej znajdziecie sposób w jaki ja ją przyrządzam.


Baklava
Składniki:

  • Opakowanie ciasta filo
  • 180 g roztopionego masła
  • trochę wody
Nadzienie
  • 50 g pistacji niesolonych
  • 250 g orzechów pekan lub włoskich (może być mieszanka)
  • 55 g drobnego cukru
  • 2 łyżeczki cynamonu (ewentualnie jeszcze inne przyprawy korzenne)
Syrop
  • 250 g cukru
  • 100 g miodu
  • 100 ml wody
  • sok z jednej cytryny

Orzechy, pistacje, cukier i cynamon zmiksuj w malakserze, tak żeby orzechy były posiekane.

Blaszkę posmaruj masłem. Ułóż 3 płaty ciasta filo jeden na drugim w blaszce, każdy z nich smaruj kolejno masłem (jeśli płaty ciasta są większe od blaszki, wytnij odpowiedni rozmiar-moje były więc zamiast na 4 warstwy ciasta starczyło mi na 5). 
*Ciasto "oczekujące" koniecznie przykryj wilgotną ściereczką, żeby nie wyschło do czasu aż przyjdzie na nie kolej*
Na posmarowane 3 płaty ciasta wysyp 1/3 nadzienia. Postępuj tak samo z resztą ciasta i nadzienia, kończąc warstwą ciasta (powinny powstać 3 warstwy nadzienia - w mojej mniejszej blaszce 4).

Wierzchnią warstwę potnij w rąby, posmaruj masłem i spryskaj lekko wodą. 

Piecz w nagrzanym do 180 stopni piekarniku przez 30 minut. Następnie przykryj folią aluminiową i piecz jeszcze 45 minut lub aż ciasto będzie dobrze przyrumienione.

W czasie kiedy ciasto się piecze, przygotuj syrop. Wszystkie składniki na syrop umieść w rondelku i podgrzej na dużym ogniu, cały czas mieszając. Kiedy cukier się rozpuści i syrop zacznie wrzeć, zmniejsz lekko ogień i gotuj jeszcze ok 10 minut lub do czasu aż lekko zgęstnieje. Odstaw żeby trochę przestygł.
Upieczone, gorące ciasto zalej syropem i odstaw do całkowitego wystygnięcia. Przykryj folią i przechowuj w temperaturze pokojowej do 2 tygodni.
SMACZNEGO!
Walentynki 2012. Czym TO się je?

5 komentarzy:

  1. Jadłam baklawę w Izraelu i Bułgarii i się w niej zakochałam;D Ale nie miałam jeszcze okazji jej zjeść od tego czasu, więc na pewno kiedyś sama zrobię:) Pysznie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  2. wygląda bardzo apetycznie, szkoda, że nigdy nie jadłam tego deseru/ciasta

    OdpowiedzUsuń
  3. jadłam to u rodziny, poprostu niebo w buzi !! kocham baklave w syropie !

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się przepis i masz coś do powiedzenia, to zapraszam do napisania komentarza ;) Każdy z nich to dla mnie ogromna mobilizacja do dodania kolejnego przepisu.
Będzie mi bardzo miło, jeśli podasz swoje imię lub nick i nie pozostaniesz dla mnie tylko "Anonimem".
Proszę jedynie o nie umieszczanie linków (do stron, blogów, konkursów, reklam etc.)