piątek, 7 grudnia 2012

Ryba po Grecku

Ryba po Grecku, zazwyczaj podawana jest na zimno, ale ciepła też jest smaczna. Danie to zawsze gościło na Wigilijnym stole u mojej mamy.
Nie lubię smażyć ryby... ale mam męża, który mnie w tym wyręcza ;)
Nie przepada On jednak za Rybą po Grecku, bo jest z cebulą, której On nie lubi, więc zawsze wyjada tylko rybę, gdyż warzywa są przesiąknięte smakiem cebuli.
Moja mama zawsze robi Rybę po Grecku z cebulą, ja tym razem postanowiłam zastąpić ją porem. Dla mojego Męża była to wielka różnica i zjadał warzywka ze smakiem, a ja praktycznie nie czułam różnicy smakowej, więc jestem w stanie już zawsze robić to danie z porem.


Ryba po Grecku

Składniki:

  • 600 g filetów rybnych (świeżych lub mrożonych)
  • mąka do obtoczenia ryby
  • 4 marchewki
  • 1 pietruszka
  • kawałek selera
  • 1 por
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 listek laurowy
  • 2 ziela angielskie
  • ok 2 łyżki koncentratu pomidorowego
  • szczypta słodkiej papryki
  • sól, pieprz, odrobina cukru; do smaku

Rybę posól, obtocz w mące i usmaż z obu stron na rozgrzanym oleju.

Marchew, pietruszkę i seler zetrzyj na tarce. Por pokrój na talarki i razem z posiekanym czosnkiem zeszklij na łyżce oleju. Dodaj starte warzywa, listek laurowy, ziele angielskie i duś pod przykryciem przez około 15 minut, od czasu do czasu mieszając.

Kiedy warzywa będą miękkie dodaj koncentrat, dopraw solą, pieprzem, papryką i cukrem.

Rybę ułóż na dnie głębokiego naczynia, pokryj warstwą warzyw i powtarzaj aż do skończenia składników. Warzywa powinny być ostatnią warstwą, tak żeby ryba była całkowicie pokryta. Odstaw żeby smaki się przegryzły. Podawaj przybrane natką pietruszki (ja akurat miałam tylko koperek).

SMACZNEGO!










źródło: przepis własny

10 komentarzy:

  1. A ja lubie rybe po grecku bardzo , cebula mi nie przyszkadza. Sadze, ze z porem smakuje tez, twoja wyglada smacznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. jutro spróbuję zrobić rybę po grecku według twojego przepisu,dodam,że pierwszy raz.mam nadzieję,że będzie pyszna,bo twoja wygląda naprawdę smakowicie

    OdpowiedzUsuń
  3. Twoja rybka wygląda pysznie. Mam tylko jedno pytanie. Nie odnośnie przepisu, ale ogólnie. Zawsze to ja gotuję na wigilię i zawsze zawalony jestem robotą na przeddzień i w samą wigilię. Mam już zrobiony bigos i rybkę smażoną w occie. Czy mógłby mi ktoś udzielić odpowiedzi o terminy przydatności przy domowym gotowaniu właśnie takich potraw jak ryba po grecku, w galarecie, czy też sałatka śledziowa itp. Na szukaniu w internecie spędziłem już z 5 godzin :-). Pozdrawiam i życzę udanych świąt

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj!
      Wiesz wydaje mi się, że nie da się uniknąć tego "zawalenia robotą". Sama też jestem najbardziej zajęta dzień przed Wigilią i w samą Wigilię. Jedyne co można zrobić wcześniej to tak jak piszesz jakieś marynowane rybki i bigos, bo akurat on im dłużej stoi tym staje się smaczniejszy. Pierogi i uszka również można zrobić wcześniej, surowe zamrozić, a potem przed samą Wigilią ugotować. Ze wszystkich dań, to sałatki mają najkrótszą przydatność do spożycia, więc ich nie należy robić dużo wcześniej. Myślę, że rybę po grecku i tą w galarecie można by zrobić 2 dni przed Wigilią, ale wtedy lepiej żeby wszystko było zjedzone w Wigilię i nie zostawało na Boże Narodzenie.
      Dania Wigilijne i Bożonarodzeniowe z racji, że czasem stoją nawet po kilka godzin na stole psują się szybciej niż normalnie.

      Pozdrawiam i mam nadzieję, że chociaż troszkę pomogłam!

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedź. Czyli dzisiaj mam dzień wolny :-). Co do Twojej rybki. Zgodnie z "zaleceniami" mojej mamy ja jeszcze na koniec do warzyw dodaję kilka kropel octu, który podkreśla smak jak to mówi moja mama słodkości, ale to ile podać octu zależne jest od koncentratu pomidorowego. A i jeszcze jedno. Tak jak przy robieniu ogórkowej tak samo i przy rybce po grecku na suchej patelni teflonowej przed dodaniem do warzyw przesmażam przez 3-4 minuty koncentrat (w ogórkowej starte ogórki). Poprawia to niesamowicie smak i kolor. Dlaczego tak się dzieje-nie wiem :-D

      Usuń
    3. Ta rybka akurat ma taki smak jaki pamiętam z dzieciństwa, ale kiedyś spróbuję Twoich rad i zobaczę jak wpływ mają na smak ;)

      Pozdrawiam Serdecznie!

      Usuń
  4. Trafiłam przypadkowo ,ale nie żałuję.Polecę stronkę mojej córce gdyż jest w bardzo przystępny sposób wszystko podane:).Sama również na pewno skorzystam.Pozdrawiam.mama Marty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że strona się spodobała ;) Staram się aby wszystko było jasno napisane ;)

      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  5. Pycha! Robie juz drugi raz w krotkim czasie, chociaz kulinarny antytalent ze mnie :) Mezusiowi smakowalo baaardzo!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ryba po grecku to zdecydowanie moje ulubione danie w Boże Narodzenie :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się przepis i masz coś do powiedzenia, to zapraszam do napisania komentarza ;) Każdy z nich to dla mnie ogromna mobilizacja do dodania kolejnego przepisu.
Będzie mi bardzo miło, jeśli podasz swoje imię lub nick i nie pozostaniesz dla mnie tylko "Anonimem".
Proszę jedynie o nie umieszczanie linków (do stron, blogów, konkursów, reklam etc.)